LIFESTYLE img

Jak běhat podletepové frekvence

kuponer.cz 09. 04. 2019 1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (2 hlasů, průměr: 5,00 z 5)
Loading...

Běh je krásný sport. Je to pro člověka přirozený druh pohybu, pozitivně působí na krevní oběh, pomáhá okysličovat mozek a preventivně působí proti vzniku řady nemocí a chorob. Kromě toho běh vyplavuje do těla endorfiny a napomáhá k celkovému zlepšení tělesné kondice. Zároveň se jedná o jeden z nejlevnějších sportů, protože k běhání potřebujete jen několik věcí, které nejsou finančně nákladné. Existuje několik jednoduchých způsobů jak si svůj běh zpříjemnit a hlavně zefektivnit, běhání podle tepové frekvence je jedním z těchto způsobů. O co se tedy přesně jedná a jak na to?

Proč je dobré běhat podle tepové frekvence?

Vaše tepová frekvence při jakékoliv fyzické aktivitě ovlivňuje to, odkud bere tělo zdroje energie. Při vysokém tepu se spalují v těle ty nejrychleji dostupné zdroje energie, což jsou zpravidla jednoduché cukry. To je sice skvělý zdroj energie, ale pouze krátkodobě, protože tělesná zásoba takto snadno dostupné energie se rychle vyčerpá a poté přichází únava svalů, která znemožní další běh. Běh ve vysoké tepové frekvenci je tedy velice fyzicky náročný, neefektivní a obvykle ani nepřináší kýžený pozitivní efekt, který by měl běh přinést.

 

Pokud běháte ve správné tepové frekvenci, vaše tělo bude místo cukrů spalovat tuky, tato zásoba energie je mnohem větší a běhat tak můžete déle s menší námahou, bude vás to také mnohem více bavit a také zde je pozitivní efekt v podobě hubnutí tuků.

Jak zjistím svoji ideální tepovou frekvenci pro běh?

Ideální tepová frekvence pro běh, aby se při něm spalovaly tuky se pohybuje mezi 65 % až 75 % maximální tepové frekvence, jedná se o tzv. Aerobní pásmo. Maximální tepová frekvence se může u každého lišit, ale pro zjednodušení si můžete maximální tepovou frekvenci zjistit s pomocí vzorečku 220 – Váš věk u mužů, případně 225 – věk u žen.

 

Pro názornost si můžeme dát příklad muže, kterému je 20 let. Takováto běžec by měl mít maximální tepovou frekvence asi 200 úderů srdce za minutu a aerobní pásmo mezi 130 až 150 úderů srdce za minutu.

Jak si mohu jednoduše změřit svůj tep při běhání?

Měření tepové frekvence je trochu oříšek. Zde se už bez moderních technologií neobejdeme, při běhu je totiž potřeba tep kontrolovat průběžně.

 

Využít můžete jednu ze dvou možností. Tou první a cenově velice přijatelnou možností je zakoupení některých chytrých hodinek, které dokáží tep průběžně měřit (je potřeba aby hodinky podporovaly měření tepu v reálném čase), bohatě si vystačíte s hodinkami v ceně přibližně 600 Kč. Chytré hodinky však obvykle využívají technologii založenou na světelném senzoru, který měří prokrvení kůže a na základě tohoto dopočítává tepovou frekvenci. Změřený údaj tak není na 100 % přesný, odchylka zde může být asi 10 úderů srdce. Pokud však běháte pouze rekreačně, neměl by to být žádný problém.

 

Druhou a finančně o něco náročnější možností jak si svůj tep změřit je pořízení hrudního pásu. Tento způsob je sice velice přesný, ale vyžaduje upnutní speciálního pásu kolem hrudi, který snímá údery srdce. Hrudní pásy si můžete pořídit již za cenu okolo 1 200 Kč.

 

Chytré náramky i hrudní pásy si můžete pořídit téměř v každém obchodu se sportovním vybavením, můžete využít také cashback a slevy na Sportisimo.cz

Na co si dát při běhání podle tepové frekvence pozor?

Především ze začátku budete možná mít problém udržet se v tempu, kde máte tu správnou tepovou frekvenci. Většina lidí má tendenci běhat rychleji, pokud však vydržíte ve vymezeném tepovém pásmu, odměnou vám bude postupně se zlepšující výdrž a hubnutí v podobě spalování tuků.