Marketingová akce Black Friday neboli Černý pátek už je dlouhou dobu nedílnou součástí světové e-commerce. Jedná se o poslední pátek v listopadu, současně i poslední pátek před Adventem. V současnosti se však víc, než s čímkoliv jiným, spojuje tento den s nákupy. A plynule na něj navazuje neméně populární Cyber Monday neboli Kybernetické pondělí.
V České republice se dnes nejedná o žádnou novinku, a tak se s touto oblíbenou marketingovou akcí setkáme stejně často jako s Black Friday. Narozdíl od něj se ale slevy omezují pouze na “kybernetický prostor” - tedy na e-shopy.
Cyber Monday je v roce 2025 v pondělí 1. prosince. Během tohoto dne nabízejí vybraní obchodníci velké slevy.
Obchody zapojené do Cyber Monday
Do akce Black Friday se dnes zapojuje valná většina obchodů, a to jak kamenných, tak těch internetových. Slevy na Cyber Monday tedy najdeme pouze u e-shopů - zapojují se zejména větší obchody a zahraniční firmy, výjimkou však nejsou ani menší e-shopy nebo výhradně české značky. Dobrým příkladem je např. společnost Baťa. Tento tradiční český výrobce a prodejce obuvi nabízí zákazníkům velké slevy během akce Black Friday ve všech svých obchodech, ale během Cyber Monday na Baťa.cz se už se týkají pouze nákupů v e-shopu.
Kybernetického pondělí se samozřejmě účastní i ryze internetové obchody. Pravidelně nabízí výrazně nižší ceny i největší giganti. Slevy až několik desítek procent tak mohou nakupující využít na začátku prosince i během Cyber Monday na Alza.cz, tedy v e-shopu, který patří k nejznámějším tuzemským on-line obchodům se spotřební elektronikou a dalším zbožím. Tradičně je to právě elektronika, kterou na Alze Cyber Monday zasáhne nejvíce. Levněji tak pořídíte mobilní telefony, televize, ale i kuchyňské spotřebiče, pračky a další. Této marketingové akce se navíc účastní i jeden z největších konkurentů, takže lze ušetřit i na Mall.cz. Bude už jen na Vás, abyste porovnali, který z těchto dvou velikánů pro Vás připravil lákavější nabídky.
Další e-shopy zapojené do akce:
Slevy během Cyber Monday
Ačkoli jednotlivé kamenné i internetové obchody lákají zákazníky na různé slevové akce po celý rok, na přelomu listopadu a prosince bývají slevy skutečně výrazné a vybrané produkty jsou prodávány někdy i o tři čtvrtiny levněji. Ušetřit je tedy možné opravdu výrazně.
Dejte si však pozor na to, aby byly prezentované slevy skutečně výhodné. O nekalých praktikách prodejců, kteří „přepisují” během marketingových akcí cenovky, se již dávno ví. Jak ukazují čísla z předešlých let, slevy, které e-shopy nabízejí, nemusejí být ani zdaleka tak vysoké, jak jsou prezentovány. Poměrně běžně se totiž např. stává, že před začátkem těchto akcí je cena některých produktů uměle navýšena. Starší zboží tak může být zlevňováno z ceny, za kterou bylo nabízeno jako nové, ale dávno se už za ni neprodává. To znamená, že deklarovaná sleva činící tolik a tolik procent může být výrazně nižší, než ve skutečnosti je.
Zaměříme-li se například na rok 2019 zjistíme, že prodejci nabízeli slevy v průměrné výši 30 %. Jenže jak ukázaly analýzy, reálně vybrané produkty zlevnily zhruba o 20 %. Z toho vyplývá, že nakupující během tohoto roku Black Friday ušetřili při nákupu v průměru o jednu pětinu, ale slevové akce byly nižší, než bylo obchodníky deklarováno. Dá se přitom předpokládat, že podobná čísla se vztahují rovněž na Cyber Monday. Zákazníci by tedy měli být při honbě za vysokými slevami obezřetní, protože nemusí ušetřit tolik, kolik se domnívají. Analýza je samozřejmě již staršího data, přesto se podobné praktiky používají vcelku pravidelně i nyní.
V reakci na to také vzniklo hned několik subjektů, které se věnují rozboru cen během Black Friday. Dříve nebylo příliš možné zjistit, jaká byla původní cena daného produktu ve stejný den minulého roku. Dnes to ale zjednoduší nejen data těchto subjektů, ale i transparentní grafy, které některé větší e-shopy pod svým zbožím zveřejňují.
Jak využít Cyber Monday?
Jak už jsme několikrát zmínili, Cyber Monday se týká výhradně on-line prostoru. Pokud chcete zjistit, které internetové obchody se této marketingové akce účastní, můžete např. sledovat sociální sítě jako Instagram, TikTok či Facebook. Na nich mnoho e-shopů zveřejňuje informace o aktuálních akcích. Vyplatí se proto vyhledávat relevantní hashtagy jako #CyberMonday a měli byste se dozvědět vše důležité. Všechny slevové akce na jednom místě navíc v tomto období naleznete i na Kuponer.cz.
Cyber Monday v Česku
Pojem Cyber Monday se poprvé objevil v roce 2005 ve Spojených státech amerických. V posledních letech se toto označení začíná prosazovat do obecného povědomí rovněž v České republice. Na druhou stranu musíme dodat, že se název „Cyber Monday“ používá spíše v Severní Americe, zatímco tuzemské e-shopy spíše používají označení Black Friday pro slevové akce, které probíhají třeba i celý týden, a tak s Cyber Monday prakticky splývají. Větší e-shopy působící i v zahraničí se ale rychle přizpůsobily a tyto dvě akce striktně oddělují.
Z předchozích let je možné vysledovat, že se těchto, u nás poměrně „nových”, marketingových akcí zúčastňují především prodejci kosmetiky a parfémů. Rovněž by během Cyber Monday měli být ve střehu cestovatelé, protože velmi výhodné bývají i cestovní balíčky. Pozadu nejsou ani prodejci elektroniky a v posledních pár letech jsou na pomyslném vrcholu akcí Cyber Monday velké e-shopy s oděvy, jako je Zalando.cz nebo AboutYou.cz. Ty jdou po vzoru amerických výprodejů a zboží tak nakoupíte i s neuvěřitelnou 80% slevou.