Black Friday (Černý pátek) 2020

Black Friday, nebo také Černý pátek je každoročně největší nákupní akcí. Koná se těsně před Vánoci a obvykle se jí účastní všechny největší obchody, jak ty internetové, tak i ty kamenné. Na této stránce naleznete přehledný výběr těch opravdu nejlepších slev, které letošní Black Friday nabízí, tipy jak ušetřit ještě více a analýzu toho, zda jsou nabízené slevy opravdu výhodné.

Kdy je Black Friday v roce 2020?

Black Friday se v roce 2020 konná 27. listopadu. Jak již název napovídá, slevy na černý pátek původně trvaly pouze jeden den. Dnes je však běžné, že Black Friday travá několik dnů (obvykle víken, od pátku do pondělí) a někteří obchodníci spouští akci Black Friday opakovaně, během roku. Ten pravý Černý pátek je však pouze jeden.

Jak ušetřit na Black Friday ještě více?

U vybraných obchodníků, jako je Datart, Notino a další, můžete na Black Friday ušetřit peníze navíc díky slevovým kuponům a cashbacku. Slevové kupony zapojených obchodníků najdete na našich stránkách. Cashback je bezplatná služba, kdy Vám vrátíme několik procent z Vaší celkové objednávky. Stačí před nákupem ve vybraném internetovém obchodě přejít na stránky obchodníka přes Kuponer.cz.

 Co je Black Friday

Black Friday neboli Černý pátek je marketingová akce, která se koná každoročně na konci listopadu, a obchodníci během ní nabízejí nakupujícím výrazné slevy na vybrané zboží. Tím zákazníky motivují k nákupu, takže se jim tento postup rozhodně vyplatí a stala se z něj nedílná součást závěru roku. Black Friday vznikl za Atlantikem ve Spojených státech amerických, v současné době se do něj nicméně zapojuje i velké množství českých obchodů. Jenže slevy u nás zatím nejsou tak výrazné jako za „velkou louží“ a někdy se navíc deklarované a reálné snížení cen nemusí shodovat.  

Zapojené obchody

Do Black Friday se v různé podobě zapojuje naprostá většina velkých e-shopů. Některé obchody nabízejí dokonce Černý pátek několikrát za rok, ale ty největší slevy obvykle najdete pouze během toho pravého Black Friday, který je vždy na přelomu listopadu a prosince. Zde je několik faktů o pěti největších e-shopech, které Black Friday nabízejí. Informace o dalších zapojených obchodech najdete níže. 

Black Friday na Alza.cz

Alza.cz patří k obchodům, které akci nazvanou Black Friday pořádají opakovaně, tedy několikrát do roka. Obvykle však nejlepší slevy nabízí právě předvánoční Černý pátek. Black Friday na Alza.cz se dotýká všech kategorií. V akci je během Černého pátku na Alza.cz pravidelně několik tisíc produktů, obchodník udával během poslední akce průměrnou slevu 32 %, zatímco reálná sleva na Black Friday v Alza.cz byla 22 %. Ušetřit během Black Friday na Alza.cz můžete rovněž se slevovými kupony.

Black Friday na Notino.cz

Na Notino.cz se koná Black Friday od 23. listopadu 2020 až do 29. listopadu 2020. V akci je vždy několik tisíc produktů napříč všemi kategoriemi. Ke slevě, kterou během Black Friday Notino.cz nabízí, můžete využít i slevové kupony a cashback. Notino.cz občas udává jinou cenu produktu v závislosti na tom, zda jste nový či stálý zákazník. Pokud využijete cashback na Notino.cz, je možné že vám bude nabídnuta (kromě cashbacku) i nižší cena!

Black Friday na Datart.cz

Datart nabízí stejné ceny (a tedy i stejnou slevu) jak ve svých kamenných prodejnách, tak na internetu. Během posledního Black Friday na Datart.cz uváděl obchodník průměrně slevu ve výši 34 %, reálná sleva na základě historických dat o ceně byla průměrně 23 %. Black Friday na Datart trvá až tři týdny a ve slevě je během této doby několik (nižších) tisíc produktů napříč všemi kategoriemi. Na Datart.cz můžete získat dodatečnou slevu díky cashbacku a slevovým kuponům.

Black Friday na CZC.cz

CZC.cz nabízelo během posledního Black Friday slevy na poměrně malý počet produktů (přibližně tisíc), uvedena byla průměrná sleva 32 % a reálná sleva při posledním Black Friday na CZC byla 21 %. Na CZC.cz můžete využít dodatečnou slevu v podobě slevových kódů.

Black Friday na Mall.cz

Mall.cz, jakožto druhý největší e-shop v Česku, nabízel během posledního Black Friday ve slevě nejvíce produktů ze všech velkých e-shopů (nižší desítky tisíc). Sleva, kterou Mall na Černý pátek deklaroval, byla průměrně 34 %, ale reálná sleva byla v průměru pouhých 18%. Na Mall.cz můžete každopádně rovněž ušetřit i se slevovým kuponem.

Analýza slev na Black Friday

Jednotlivé obchody lákají na konci listopadu na výrazné slevy, které mohou u vybraného zboží činit i několik desítek procent. Mnohé navíc nenabízejí výhodnější nákup pouze na Černý pátek, ale také o několik dní dříve a později a někdy mohou zákazníci laciněji nakoupit i v průběhu celého týdne. Pokud však uděláme analýzu slev na Black Friday, velmi rychle zjistíme, že platí okřídlené „není všechno zlato, co se třpytí“. Mnozí prodejci totiž v tomto období kouzlí s cenami, takže výsledné slevy se zdají vyšší, než ve skutečnosti jsou. Akce se např. mohou týkat staršího zboží, u nějž se někdy za původní cenu označuje ta zavádějící, za kterou už se dávno neprodává. 

Zaměříme-li se v analýze slev na Black Friday na rok 2019, bude ihned jasné, jaké praktiky někteří obchodníci zkoušejí. Před vypuknutím nákupního šílenství v tento den totiž někdy dochází k umělému navyšování cen jednotlivých produktů, takže následná sleva vypadá opravdu lákavě, ale ve skutečnosti nakupující neušetří tolik, kolik se domnívají. Jak už jsme uvedli výše, i u největších e-shopů se v roce 2019 dosti lišily deklarované a reálné slevy, ačkoli lze konstatovat, že tyto praktiky obecně ubývají. Např. společnost Mironet deklarovala slevy 13 %, které také dodržela.

Jaká jsou ale konkrétní čísla? V roce 2019 nabízeli prodejci průměrně slevy okolo 30 %, nicméně reálně vybrané produkty zlevnili cca o 20 %. Jistě, stále jde o výhodnější nákup, ale přesto se nejedná o úplně nejetičtější praktiky. Nejvyšší průměrné slevy přitom nabízela společnost Mountfield, která deklarovala slevy ve výši 63 %! Ve skutečnosti však byly slevy výrazně nižší, a to zhruba 26 %. Z toho vyplývá, že by sice zákazníci měli Black Friday využít, protože mohou skutečně výrazně ušetřit, ale měli by si dát zároveň pozor, zda u konkrétních produktů ušetří skutečně tolik, kolik se domnívají.   

Další zapojené obchody do Black Friday

Do marketingové akce Black Friday se nezapojují pouze největší hráči na trhu, ale účastní se jí velké množství obchodů, neboť zákazníci na výrazné slevy samozřejmě slyší. Uveďme si tedy příklady některých „menších“ e-shopů, které se do Černého pátku rovněž pravidelně zapojují. Ušetřit při nákupu v nich je přitom možné nejen na Černý pátek, ale také díky dalším slevovým akcím, kterými mohou být slevové kupóny, „klasické“ slevy anebo cashback. 

  • Answear.cz. Internetový obchod, který prodává především značkovou módu a obuv, ale pořídit si je možné rovněž hodinky, bižuterii a další doplňky. Vybrat si lze z produktů značek jako Tommy Hilfiger, Lacoste, Calvin Klein anebo Pepe Jeans. 

  • Euronics.cz. Společnost Euronics patří mezi přední tuzemské specialisty na elektroniku. V nabídce tohoto e-shopu si můžete pořídit nejen velké a malé spotřebiče, TV a audio techniku, počítače a telefony, ale také potřeby pro dům a zahradu.

  • Smarty.cz. Česká firma Smarty se dlouhodobě soustředí na prodej mobilních telefonů, tabletů a příslušenství, přičemž má výhradní zastoupení pro různé značky. V nabídce e-shopu navíc naleznete rovněž další elektroniku.

  • Okay.cz. Společnost OKAY Elektrospotřebiče byla založena už v roce 1994. V současné době si zákazníci mohou objednat pestrý sortiment elektroniky, zároveň si je ale možné pořídit nejrůznější druhy nábytku do všech místností v interiéru.

  • Zalando.cz. Zalando SE je německá společnost, která vstoupila na český trh v roce 2018. Nakupujícím přitom nabízí dámskou, pánskou a dětskou módu, obuv i doplňky. Výhodněji lze navíc nakoupit také díky členství v klubu Zalando Lounge

  • AboutYou.cz. Rovněž About You pochází původně z Německa, aktuálně ale působí na mnoha evropských trzích včetně toho českého. Opět se jedná o internetový obchod s módou, přičemž společně se Zalandem značně zamávaly módním on-line trhem v ČR.

  • Kytary.cz. Jak už napovídá sám název, tento e-shop se soustředí na prodej hudebních nástrojů, a to nejen kytar, kytarových aparatur a baskytar, ale také bicích, perkusí, kláves atd. Hudebníci a milovníci muziky si navíc mohou pořídit zvukovou techniku a další zboží.

  • PlaneoElektro.cz. Tento internetový obchod se opět bez překvapení soustředí především na prodej elektroniky. V jeho nabídce najdete spotřební elektroniku, domácí spotřebiče, stejně jako potřeby pro domácnost, dům a zahradu a mnoho dalšího. 

Black Friday v Česku

Původ marketingové akce Black Friday je nutné hledat ve Spojených státech amerických. V posledních letech se však stala nedílnou součástí (nejen) e-commerce i v České republice, kde mezi první obchody, které na konci listopadu nabízely nakupujícím velké slevy, byla Alza.cz. Ačkoli se dnes do této akce zapojuje obrovské množství obchodů, při bližším pohledu mají ve srovnání s anglosaskými zeměmi tuzemští obchodníci stále ještě co dohánět.

V anglicky mluvících zemích se např. ceny zboží během Černého pátku v průměru snižují o 50 %, což je ve srovnání s výše uvedenými ciframi z ČR (průměrně slevy okolo 30 %, reálné kolem 20 %) výrazně více. Na vině ovšem nejsou ani tak samotní obchodníci, ale důvodem je skutečnost, že čeští nakupující neslyší na Black Friday tolik jako zákazníci v zahraničí. Nabízet obří slevy se tedy provozovatelům obchodů v České republice tolik nevyplatí a slevové akce se obvykle vztahují pouze na některé zboží, a to často výprodejové. Přesto v roce 2019 stouply v tomto období (minimálně) velkým e-shopům tržby o desítky procent. 

Obchodníkům ve Spojených státech amerických se v každém případě výrazné slevy na Černý pátek vyplatí ještě více. V roce 2019 např. internetové obchody utržily 7,4 miliardy dolarů (tehdy cca 171,5 miliardy korun), což je rekordní částka, která je o pětinu vyšší než v roce předešlém. E-shopy přitom tento narůst zaznamenaly na úkor kamenných obchodů, protože on-line nakupování je celosvětovým trendem. Také v ČR tedy stále více lidí nakupuje v e-shopech a tyto tendence budou i nadále patrné. 

Historie Black Friday

Termín „Černý pátek“ byl zřejmě poprvé použit už před 60 lety. Ačkoli to není nejisté, mohl vzniknout v roce 1961 ve Philadelphii, tedy v největším městě amerického státu Pensylvánie, tehdy ovšem ještě v úplně jiném kontextu. Označoval totiž rušný provoz na silnicích v den po Díkuvzdání, tedy svátku, který se slaví čtvrtý čtvrtek v listopadu. Až v 80. letech začal být ovšem tento pojem spojován s obchodem, neboť se jím označoval den, kdy se obchodníci začali dostávat z tzv. červených čísel do černých.

Ještě později začalo být označení Black Friday používáno pro pátek, který následoval po dnu Díkuvzdání a při němž obchodníci nabízeli zákazníkům velké slevy. Získalo tedy význam, v němž se používá dodnes. Slevové akce samozřejmě motivují k nákupu, takže kamenné i internetové obchody vykazují v tomto období značné zisky. E-shopy ovšem v posledních letech začínají vydělávat stále více na úkor kamenných prodejen (viz výše), protože on-line nákup je nejen pohodlnější, ale také bezpečnější. Především v USA totiž není výjimkou násilí mezi zákazníky a dokonce zde hrozí ušlapání.

Obchodníci dnes ovšem nenabízejí slevy pouze na Černý pátek, který se navíc u některých může konat několikrát do roka (viz výše), ale někteří snižují ceny i v předešlých dnech, stejně jako během následujícího týdne. Nejznámějším z těchto dnů je tzv. Cyber Monday, tedy první den v novém týdnu po Černém pátku (tržby se mimochodem v roce 2018 vyšplhaly v USA na 7,9 miliardy dolarů!). Mnoho zákazníků totiž nestačí nakoupit během Black Friday, takže se prodloužení výrazných slevových akcí obchodníkům rozhodně vyplácí. Jedním z hlavních důvodů je skutečnost, že se jedná o předvánoční období, kdy lidé nakupují ve zvýšené míře.