Singles Day 2020

V oblasti tuzemské e-commerce jsme již zvykli na různé marketingové akce. Nakupující hojně využívají Black Friday (Černý pátek), který se koná každoročně na konci listopadu, a v posledních několika letech se zvykají rovněž na Cyber Monday (Kybernetické pondělí), jež následuje hned posléze. Jenže ve světě existují i další marketingové akce, o nichž v České republice mnoho lidí vůbec neví, ale vzhledem k rekordním prodejům se i u nás začínají pomalu dostávat do obecného povědomí. Účastní se jich přitom už i některé tuzemské obchody. Mezi tyto dny nepochybně patří především Singles Day, jehož počátky lze nalézt v oblasti čínské e-commerce.

Kdy je Singles Day 2020?

Singles Day je bez ohledu na den v týdnu každotočně 11. listopadu, tedy 11.11., důvod proč tomu tak je se dočtete dále v textu.

Co je Singles Day?

Tradice Singles Day jako nákupního svátku započala v roce 2009, i když původně vznikla jako protiklad svátku svatého Valentýna, který probíhá 14. února. Více než o tři čtvrtě roku později, konkrétně 11. listopadu, se v kalendáři nově objevil Singles Day, kterému se říká také Double 11 a není určen pro zamilované, ale pro jedince bez partnera (především pro svobodné muže). Proto se jedná o Den nezadaných. Tato tradice vznikla v Číně v roce 1993 a nezadanost symbolizují čtyři jedničky v datu (11. 11.). Za komerční variantou tohoto svátku přitom stojí čínský obchodní gigant Alibaba Group. 

Jaké obchody se Singles Day účastní?

Alibaba Group je společnost, jež patří společně s Baidu a Tencentem mezi tři největší čínské internetové giganty. Mimo jiné stojí za virtuálním tržištěm AliExpress, které je v současné době hojně využíváno i českými zákazníky, protože propojuje prodejce s nakupujícími a nabízí obrovský sortiment produktů ze všech různých oblastí, a to za velmi příznivé ceny, které vynahrazují i dlouhé dodací lhůty do ČR. Tuzemští zákazníci přitom aktuálně mohou využít nejen Singles Day, ale už nějakou dobu i cashback na AliExpress.com, díky němuž lze nakoupit nejen levně, ale zároveň získat určité procento z utracených peněz zpět na účet. Jedná se tedy o zajímavou formu nákupu.

Ačkoli za Singles Day stojí Alibaba Group, tento komerční svátek se poměrně rychle rozšířil a výhodný nákup začaly v tento den nabízet zákazníkům a zákaznicím i další asijské internetové obchody. Netrvalo však dlouho a Singles Day se z Dálného východu rozšířil i na jiné kontinenty. Takže dnes speciální slevové akce, které se objevují ještě před Black Friday a Cyber Monday, připravují pro nové i stávající zákazníky různé e-shopy po celém světě. Uveďme tedy jako příklad alespoň některé subjekty, které hojně využívají i čeští nakupující.

  • DealExtreme.com. Čínský internetový obchod, který je známější pod názvem DX.com. I zde si je možné vybrat ze širokého sortimentu produktů, který zahrnuje levné počítače, mobilní telefony a elektroniku, autopříslušenství, oblečení anebo potřeby pro domácnost.

  • GearBest.com. Další čínský internetový gigant, jenž se nesoustředí na omezenou oblast produktů, ale nakupujícím nabízí rozmanitý sortiment zboží. Za příznivé ceny si lze objednat elektroniku, potřeby pro domácnost, outdoorové vybavení, obuv a oblečení atd.

  • LightInTheBox.com. Do třetice čínský e-shop, který patří k nejoblíbenějším na světě. Sortimentem nabízených produktů se přitom neliší od všech výše zmíněných obchodů a stejně jako ony nabízí český překlad webu, takže zde mohou nakoupit i neangličtináři. 

  • Nike.com. Marketingové akce Singles Day se účastní i jeden z největších světových módních gigantů, totiž Nike. Společnost, která se specializuje na sportovní oblečení a obuv, prodává své produkty i v Číně a není tedy divu, že se stal součástí i této stále populárnější tradice.

  • Asos.com. Ačkoli se v roce 2019 zdálo, že společnost Asos neposkytne během Singles Day nakupujícím speciální slevovou nabídku, nakonec tak učinila. Této akce se tedy účastní i jeden z největších internetových prodejců módy a módních doplňků, jenž je populární i v ČR.

Singles Day v České republice

V našich luzích a hájích se doposud akce Singles Day nijak významně neprosadila a dá se bez okolků napsat, že většina českých nakupujících o ní doposud nikdy neslyšela a neví, o co že se vlastně jedná. Této původem asijské tradice se přitom doposud nechopily ani tuzemské internetové obchody, minimálně ne ve větším množství. Zúčastněných e-shopů sice na druhou stranu nebylo mnoho, přesto se především v roce 2019 našly výjimky, takže můžeme uvést některé příklady. 

  • Notino.cz. Významný prodejce parfémů v celoevropském měřítku. Internetová parfumerie, která se dříve jmenovala Parfums.cz, nabídla nakupujícím 11% slevy na Singles Day už v roce 2018 a levněji šlo nakoupit nejen parfémy, ale také líčení nebo vlasovou a pleťovou péči.

  • Jysk.cz. V roce 2019 zlevnil při příležitosti Singles Day více než 1 000 výrobků i původně dánský prodejce nábytku a potřeb do domácnosti. Čeští zákazníci mohou již drahně let nakoupit v kamenných prodejnách i na Jysk.cz, přičemž 11. 11. činily slevy až 60 %!

  • Okay.cz. Den nezadaných mohli v roce 2019 využít i ti nakupující, kteří měli zájem o elektroniku. Internetový obchod Okay.cz od 11. do 13. 11. nabízel v rámci této marketingové akce splátky na 20 měsíců bez navýšení. Existovat tedy mohou i takovéto speciální nabídky. 

Z výše uvedených informací je patrné, že Singles Day je stále ještě převážně specifikem čínských internetových obchodů. Ty čeští nakupující využívají stále častěji (tamní e-shopy využívá zhruba 40 % Čechů), protože je lákají nízké ceny, stejně jako doprava zdarma, neboť tu dotuje čínská vláda. Na druhou stranu je nutné počítat s tím, že u objednávek nad 22 eur musíte zaplatit DPH (20 % z celkové hodnoty zásilky) a u objednávek nad 150 euro také clo (3 až 11 %). Doplňme, že pokud si zakoupíte v Číně zboží během Singles Day, budete mít téměř 100% jistotu, že jej obdržíte do Vánoc. Můžete si tedy s výraznými slevami objednat překvapení pod stromeček. 

Pro a proti nakupování v Číně

Jednoznačně nejvíce lákají nakupující čínské e-shopy kvůli nízkým cenám, které mohou být u některého zboží opravdu hodně zajímavé a výhodou je rovněž absence poštovného (tzv. free shipping). Argumentem pro je rovněž široký sortiment produktů, protože lze v místních obchodech sehnat prakticky všechno, na co si jen vzpomenete. Budete-li navíc nakupovat obezřetně a pouze u prověřených prodejců, mělo by se rovněž jednat o bezpečný nákup, ačkoli nelze zastírat, že určitá rizika tak jako tak existují (viz níže). 

Mezi nevýhody nakupování v Číně nepochybně patří dlouhá dodací lhůta, která může činit několik týdnů, ale také dva měsíce, což může mnoho nakupujících odradit. Mínusem mohou být i DPH a clo u dražších zásilek, stejně jako absence češtiny. Větší e-shopy, o kterých jsme se zmínili výše, ovšem už dnes v češtině jsou, byť se jedná o strojový a nepříliš kvalitní překlad. U některých prodejců existuje i riziko padělků či nekvalitního zboží, ale tato nebezpečí lze eliminovat. Můžete si např. přečíst, jaké jsou triky prodejců na AliExpress.com.

Rekordní tržby

Ačkoli jsou v celosvětovém měřítku stále považovány za nejvyužívanější nákupní dny Black Friday a Cyber Monday, tedy marketingové akce pocházející ze Spojených států amerických, aktuálně už to vlastně neplatí. Čínské e-shoy totiž udělaly ze Singles Day největší nákupní den na světě. Tak například v roce 2019 dosáhla Alibaba tržby jedné miliardy dolarů za pouhopouhou minutu a osm sekund. Nakonec její tržby v tento den dosáhly 38,4 miliard dolarů, čímž překonala předešlý rok o 26 %. Pro srovnání uveďme, že se jedná o více než 80 % čtvrtletních tržeb Amazonu, tedy jiného internetového giganta.

Počátky Singles Day

Počátky Dne nezadaných jako anti-valentinského dne lze vysledovat až do roku 1993 a na univerzitu v Nanjingu. Zde vznikla tradice slavení dne pro nezadané jedince bez partnera, který byl v přímém protikladu ke svatému Valentýnu jako dnu zamilovaných. Jak už jsme zmínili výše, svátek připadal na 11. 11., neboť čtyři jedničky v tomto datu symbolizují nezadanost. Ještě během 90. let se oslavy rozšířily i na několik dalších univerzit v Nanjingu. K dalšímu šíření pak došlo vlivem sociálních sítí a postupem času se tak stal tento svátek stále rozšířenější v čínské společnosti a kultuře. 

Singles Day jako komerční svátek 

Ačkoli se Singles Day jako tradice dne nezadaných v Číně šířila, stále se jednalo spíše o menší svátek. To ovšem platilo pouze do roku 2009. Tehdy Jack Ma, původně učitel angličtiny a později zakladatel Alibaba Group, a jeho marketingový tým přišli s nápadem proměnit Singles Day na nákupní svátek, který se vlastně stal čínským ekvivalentem amerických marketingových akcí Black Friday a Cyber Monday. Do propagace tak Alibaba vložila velké peníze a na pomoc si dokonce pozvala americkou popovou zpěvačku Taylor Swift, takže se tato tradice rychle dostala mezi čínskou veřejnost. 

Plány Jacka Ma a Alibaby však nekončily pouze v Číně. Ačkoli je trh této východoasijské země poměrně velký, rozšíření za hranice samozřejmě mohlo přinést výrazně vyšší tržby, které mohly být minimálně dvojnásobné. Jack Ma také v roce 2016 při rozhovoru řekl americké televizní společnost CNN, že jeho zájmem je, aby se Singles Day stal globálním svátkem nakupování. Alibaba a další čínské obchody přitom v tomto období zlevňují především oblečení a elektroniku, takže nakupující z celého světa mohou ušetřit především při nákupu tohoto sortimentu produktů. Zlevňuje však samozřejmě i další zboží. 

Rozšíření mimo Čínu

Ještě než se Singles Day rozšířil za hranice Číny, šířil se především mezi čínskými e-shopy. Díky popularizaci vlivem internetu se však začal pomalu, ale jistě dostávat i mimo tuto zemi. Rozšířil se přitom především v jihovýchodní Asii, kde si každoročně během Dne nezadaných zákazníci objednají miliony a miliony produktů. Singles Day už ovšem začíná být propagován rovněž v Evropě. Tak například u našich západních sousedů, tedy v Německu jej ve svých obchodech propaguje společnost Media Markt, takže 11. listopadu jsou zvyklí více nakupovat už i němečtí zákazníci. 

Zajímavé je, že ve Spojeném království existuje nezávisle svátek zvaný National Singles Day, přičemž jde právě o svátek nezadaných a slaví se 11. března. Singles Day jako komerční svátek je dnes některými společnostmi propagován i v severských zemích. Jeho šíření může být ovšem spojeno i s určitými komplikacemi, což názorně ukazuje příklad Belgie. V této západoevropské zemi se nové příležitosti chopil Mediamarkt, ale reakce veřejnosti byly vesměs negativní. 11. listopad je zde totiž výročím příměří z roku 1918, které ukončilo první světovou válku. Dlouhodobě je tak toto datum spojováno s připomínkou válečných obětí. Přesto se zdá, že se Singles Day bude i nadále šířit po celém světě.