Singles Day 2021


V oblasti tuzemské e-commerce jsme již zvykli na různé marketingové akce. Nakupující hojně využívají Black Friday (Černý pátek), který se koná každoročně na konci listopadu, a v posledních několika letech se zvykají rovněž na Cyber Monday (Kybernetické pondělí), jež následuje hned posléze. Jenže ve světě existují i další marketingové akce, o nichž v České republice mnoho lidí vůbec neví, ale vzhledem k rekordním prodejům se i u nás začínají pomalu dostávat do obecného povědomí. Účastní se jich přitom už i některé tuzemské obchody. Mezi tyto dny nepochybně patří především Singles Day, jehož počátky lze nalézt v oblasti čínské e-commerce.

Kdy je Singles Day 2021?

Singles Day je bez ohledu na den v týdnu každotočně 11. listopadu, tedy 11.11., důvod proč tomu tak je se dočtete dále v textu.

Registrace



Co je Singles Day?

Tradice Singles Day jako nákupního svátku započala v roce 2009, i když původně vznikla jako protiklad svátku svatého Valentýna, který probíhá 14. února. Více než o tři čtvrtě roku později, konkrétně 11. listopadu, se v kalendáři nově objevil Singles Day, kterému se říká také Double 11 a není určen pro zamilované, ale pro jedince bez partnera (především pro svobodné muže). Proto se jedná o Den nezadaných. Tato tradice vznikla v Číně v roce 1993 a nezadanost symbolizují čtyři jedničky v datu (11. 11.). Za komerční variantou tohoto svátku přitom stojí čínský obchodní gigant Alibaba Group. 

Jaké obchody se Singles Day účastní?

Alibaba Group je společnost, jež patří společně s Baidu a Tencentem mezi tři největší čínské internetové giganty. Mimo jiné stojí za virtuálním tržištěm AliExpress, které je v současné době hojně využíváno i českými zákazníky, protože propojuje prodejce s nakupujícími a nabízí obrovský sortiment produktů ze všech různých oblastí, a to za velmi příznivé ceny, které vynahrazují i dlouhé dodací lhůty do ČR. Tuzemští zákazníci přitom aktuálně mohou využít nejen Singles Day, ale už nějakou dobu i cashback na AliExpress.com, díky němuž lze nakoupit nejen levně, ale zároveň získat určité procento z utracených peněz zpět na účet. Jedná se tedy o zajímavou formu nákupu.

Ačkoli za Singles Day stojí Alibaba Group, tento komerční svátek se poměrně rychle rozšířil a výhodný nákup začaly v tento den nabízet zákazníkům a zákaznicím i další asijské internetové obchody. Netrvalo však dlouho a Singles Day se z Dálného východu rozšířil i na jiné kontinenty. Takže dnes speciální slevové akce, které se objevují ještě před Black Friday a Cyber Monday, připravují pro nové i stávající zákazníky různé e-shopy po celém světě. Uveďme tedy jako příklad alespoň některé subjekty, které hojně využívají i čeští nakupující.

  • DealExtreme.com. Čínský internetový obchod, který je známější pod názvem DX.com. I zde si je možné vybrat ze širokého sortimentu produktů, který zahrnuje levné počítače, mobilní telefony a elektroniku, autopříslušenství, oblečení anebo potřeby pro domácnost.

  • GearBest.com. Další čínský internetový gigant, jenž se nesoustředí na omezenou oblast produktů, ale nakupujícím nabízí rozmanitý sortiment zboží. Za příznivé ceny si lze objednat elektroniku, potřeby pro domácnost, outdoorové vybavení, obuv a oblečení atd.

  • LightInTheBox.com. Do třetice čínský e-shop, který patří k nejoblíbenějším na světě. Sortimentem nabízených produktů se přitom neliší od všech výše zmíněných obchodů a stejně jako ony nabízí český překlad webu, takže zde mohou nakoupit i neangličtináři. 

  • Nike.com. Marketingové akce Singles Day se účastní i jeden z největších světových módních gigantů, totiž Nike. Společnost, která se specializuje na sportovní oblečení a obuv, prodává své produkty i v Číně a není tedy divu, že se stal součástí i této stále populárnější tradice.

  • Asos.com. Ačkoli se v roce 2019 zdálo, že společnost Asos neposkytne během Singles Day nakupujícím speciální slevovou nabídku, nakonec tak učinila. Této akce se tedy účastní i jeden z největších internetových prodejců módy a módních doplňků, jenž je populární i v ČR.

Singles Day v České republice

V našich luzích a hájích se doposud akce Singles Day nijak významně neprosadila a dá se bez okolků napsat, že většina českých nakupujících o ní doposud nikdy neslyšela a neví, o co že se vlastně jedná. Této původem asijské tradice se přitom doposud nechopily ani tuzemské internetové obchody, minimálně ne ve větším množství. Zúčastněných e-shopů sice na druhou stranu nebylo mnoho, přesto se především v roce 2019 našly výjimky, takže můžeme uvést některé příklady. 

  • Notino.cz. Významný prodejce parfémů v celoevropském měřítku. Internetová parfumerie, která se dříve jmenovala Parfums.cz, nabídla nakupujícím 11% slevy na Singles Day už v roce 2018 a levněji šlo nakoupit nejen parfémy, ale také líčení nebo vlasovou a pleťovou péči.

  • Jysk.cz. V roce 2019 zlevnil při příležitosti Singles Day více než 1 000 výrobků i původně dánský prodejce nábytku a potřeb do domácnosti. Čeští zákazníci mohou již drahně let nakoupit v kamenných prodejnách i na Jysk.cz, přičemž 11. 11. činily slevy až 60 %!

  • Okay.cz. Den nezadaných mohli v roce 2019 využít i ti nakupující, kteří měli zájem o elektroniku. Internetový obchod Okay.cz od 11. do 13. 11. nabízel v rámci této marketingové akce splátky na 20 měsíců bez navýšení. Existovat tedy mohou i takovéto speciální nabídky. 

Z výše uvedených informací je patrné, že Singles Day je stále ještě převážně specifikem čínských internetových obchodů. Ty čeští nakupující využívají stále častěji (tamní e-shopy využívá zhruba 40 % Čechů), protože je lákají nízké ceny, stejně jako doprava zdarma, neboť tu dotuje čínská vláda. Na druhou stranu je nutné počítat s tím, že u objednávek nad 22 eur musíte zaplatit DPH (20 % z celkové hodnoty zásilky) a u objednávek nad 150 euro také clo (3 až 11 %). Doplňme, že pokud si zakoupíte v Číně zboží během Singles Day, budete mít téměř 100% jistotu, že jej obdržíte do Vánoc. Můžete si tedy s výraznými slevami objednat překvapení pod stromeček. 

Pro a proti nakupování v Číně

Jednoznačně nejvíce lákají nakupující čínské e-shopy kvůli nízkým cenám, které mohou být u některého zboží opravdu hodně zajímavé a výhodou je rovněž absence poštovného (tzv. free shipping). Argumentem pro je rovněž široký sortiment produktů, protože lze v místních obchodech sehnat prakticky všechno, na co si jen vzpomenete. Budete-li navíc nakupovat obezřetně a pouze u prověřených prodejců, mělo by se rovněž jednat o bezpečný nákup, ačkoli nelze zastírat, že určitá rizika tak jako tak existují (viz níže). 

Mezi nevýhody nakupování v Číně nepochybně patří dlouhá dodací lhůta, která může činit několik týdnů, ale také dva měsíce, což může mnoho nakupujících odradit. Mínusem mohou být i DPH a clo u dražších zásilek, stejně jako absence češtiny. Větší e-shopy, o kterých jsme se zmínili výše, ovšem už dnes v češtině jsou, byť se jedná o strojový a nepříliš kvalitní překlad. U některých prodejců existuje i riziko padělků či nekvalitního zboží, ale tato nebezpečí lze eliminovat. Můžete si např. přečíst, jaké jsou triky prodejců na AliExpress.com.

Rekordní tržby

Ačkoli jsou v celosvětovém měřítku stále považovány za nejvyužívanější nákupní dny Black Friday a Cyber Monday, tedy marketingové akce pocházející ze Spojených států amerických, aktuálně už to vlastně neplatí. Čínské e-shoy totiž udělaly ze Singles Day největší nákupní den na světě. Tak například v roce 2019 dosáhla Alibaba tržby jedné miliardy dolarů za pouhopouhou minutu a osm sekund. Nakonec její tržby v tento den dosáhly 38,4 miliard dolarů, čímž překonala předešlý rok o 26 %. Pro srovnání uveďme, že se jedná o více než 80 % čtvrtletních tržeb Amazonu, tedy jiného internetového giganta.

Počátky Singles Day

Počátky Dne nezadaných jako anti-valentinského dne lze vysledovat až do roku 1993 a na univerzitu v Nanjingu. Zde vznikla tradice slavení dne pro nezadané jedince bez partnera, který byl v přímém protikladu ke svatému Valentýnu jako dnu zamilovaných. Jak už jsme zmínili výše, svátek připadal na 11. 11., neboť čtyři jedničky v tomto datu symbolizují nezadanost. Ještě během 90. let se oslavy rozšířily i na několik dalších univerzit v Nanjingu. K dalšímu šíření pak došlo vlivem sociálních sítí a postupem času se tak stal tento svátek stále rozšířenější v čínské společnosti a kultuře. 

Singles Day jako komerční svátek 

Ačkoli se Singles Day jako tradice dne nezadaných v Číně šířila, stále se jednalo spíše o menší svátek. To ovšem platilo pouze do roku 2009. Tehdy Jack Ma, původně učitel angličtiny a později zakladatel Alibaba Group, a jeho marketingový tým přišli s nápadem proměnit Singles Day na nákupní svátek, který se vlastně stal čínským ekvivalentem amerických marketingových akcí Black Friday a Cyber Monday. Do propagace tak Alibaba vložila velké peníze a na pomoc si dokonce pozvala americkou popovou zpěvačku Taylor Swift, takže se tato tradice rychle dostala mezi čínskou veřejnost. 

Plány Jacka Ma a Alibaby však nekončily pouze v Číně. Ačkoli je trh této východoasijské země poměrně velký, rozšíření za hranice samozřejmě mohlo přinést výrazně vyšší tržby, které mohly být minimálně dvojnásobné. Jack Ma také v roce 2016 při rozhovoru řekl americké televizní společnost CNN, že jeho zájmem je, aby se Singles Day stal globálním svátkem nakupování. Alibaba a další čínské obchody přitom v tomto období zlevňují především oblečení a elektroniku, takže nakupující z celého světa mohou ušetřit především při nákupu tohoto sortimentu produktů. Zlevňuje však samozřejmě i další zboží. 

Rozšíření mimo Čínu

Ještě než se Singles Day rozšířil za hranice Číny, šířil se především mezi čínskými e-shopy. Díky popularizaci vlivem internetu se však začal pomalu, ale jistě dostávat i mimo tuto zemi. Rozšířil se přitom především v jihovýchodní Asii, kde si každoročně během Dne nezadaných zákazníci objednají miliony a miliony produktů. Singles Day už ovšem začíná být propagován rovněž v Evropě. Tak například u našich západních sousedů, tedy v Německu jej ve svých obchodech propaguje společnost Media Markt, takže 11. listopadu jsou zvyklí více nakupovat už i němečtí zákazníci. 

Zajímavé je, že ve Spojeném království existuje nezávisle svátek zvaný National Singles Day, přičemž jde právě o svátek nezadaných a slaví se 11. března. Singles Day jako komerční svátek je dnes některými společnostmi propagován i v severských zemích. Jeho šíření může být ovšem spojeno i s určitými komplikacemi, což názorně ukazuje příklad Belgie. V této západoevropské zemi se nové příležitosti chopil Mediamarkt, ale reakce veřejnosti byly vesměs negativní. 11. listopad je zde totiž výročím příměří z roku 1918, které ukončilo první světovou válku. Dlouhodobě je tak toto datum spojováno s připomínkou válečných obětí. Přesto se zdá, že se Singles Day bude i nadále šířit po celém světě.

  1. Kdy se koná Singles Day v tomto roce?

    Tento nákupní svátek se koná bez ohledu na to jaký je den v týdnu vždy 11.11.
  2. Co je to Singles Day?

    Singles Day je pravděpodobně a možná i trochu překvapivě největší nákupní akce na světě. Jedná se o Čínský nákupní svátek, který vzniknul jako oslava singles, tedy většinou mladých lidí, kteří žijí sami. Postupně si získal oblibu na celém světe.
  3. Které obchody se do Singles Day zapojují?

    Asi nikoho nepřekvapí, že především čínští obchodníci jsou prvními, kteří se do Singles Day zapojují. Avšak začínají se postupně přidávat i české internetové obchody, jejich účast na Singles Day je rok od roku větší.