Cyber Monday 2020

Marketingová akce Black Friday neboli Černý pátek už je dlouhou dobu nedílnou součástí světové e-commerce. Jedná se o název dne, který následuje po svátku Díkuvzdání ve Spojených státech amerických. V současné době se přitom vztahuje k nakupování, neboť obchodníci nabízejí v tento den svým zákazníkům výrazné slevy, takže není divu, že se jedná o období, kdy se v průběhu roku nakupuje nejvíce. Mnohé obchody přitom nabízejí výrazné slevy delší dobu, někdy i po celý týden.

V současné době se ovšem i do České republiky začíná dostávat nový pojem, a to Cyber Monday neboli kybernetické pondělí, což je rovněž marketingový termín. Jde o označení prvního pondělí po svátcích dne Díkuvzdání, následuje tedy po akci Black Friday. Na rozdíl od Černého pátku se přitom vztahuje výhradně k nakupování na internetu. Mnoho zákazníků totiž nemůže či nestačí nakoupit během oslav dne Díkuvzdání, takže nákup ve slevách během pondělí následujícího týdne hojně využívají, což obchodníci reflektují a připravují pro ně velmi zajímavé slevové akce.

Kdy je Cyber Monday 2020?

Cyber Monday je v roce 2020 v pondělí 30. listopadu 2020. Během tohoto dne nabízejí vybraní obchodníce velké slevy.

Obchody zapojené do Cyber Monday

Ačkoli se většina obchodů (minimálně těch větších) zapojuje do Black Friday, marketingová akce Cyber Monday zatím v České republice tolik rozšířená není, takže ji mnoho lidí doposud vůbec nezaznamenalo. Jak už jsme uvedli výše, zapojují se do ní výhradně internetové obchody. Dobrým příkladem je např. společnost Baťa. Tento tradiční český výrobce a prodejce obuvi nabízí zákazníkům velké slevy (v roce 2019 až 70 %) během akce Black Friday ve všech svých obchodech, ale během Cyber Monday na Baťa.cz se už se týkají pouze nákupů v e-shopu. 

Kybernetického pondělí se samozřejmě účastní i ryze internetové obchody. Pravidelně nabízí výrazně nižší ceny i největší giganti. Slevy až několik desítek procent tak mohou nakupující využít na začátku prosince i během Cyber Monday na Alza.cz, tedy v e-shopu, který patří k nejznámějším tuzemským on-line obchodům se spotřební elektronikou a dalším zbožím. Této marketingové akce se navíc účastní i jeden z největších konkurentů, takže lze ušetřit i díky Cyber Monday na Mall.cz, což je rovněž internetové nákupní centrum s pestrým sortimentem produktů.

Slevy během Cyber Monday

Ačkoli jednotlivé kamenné i internetové obchody lákají zákazníky na různé slevové akce po celý rok, na přelomu listopadu a prosince bývají slevy skutečně výrazné a vybrané produkty jsou prodávány někdy i o tři čtvrtiny levněji. Ušetřit je tedy možné opravdu výrazně. Na druhou stranu je nutné upozornit na některá úskalí. I když v českém prostoru neexistují analýzy, které se týkají konkrétně akce Cyber Monday, o mnohém vypovídá rozbor Černého pátku, na který se zaměřují různé subjekty.

Jak ukazují čísla z předešlých let, slevy, které e-shopy nabízejí, nemusejí být ani zdaleka tak vysoké, jak jsou prezentovány. Poměrně běžně se totiž např. stává, že před začátkem těchto akcí je cena některých produktů uměle navýšena. Starší zboží tak může být zlevňováno z ceny, za kterou bylo nabízeno jako nové, ale dávno se už za ni neprodává. To znamená, že deklarovaná sleva činící tolik a tolik procent může být výrazně nižší, než ve skutečnosti je. 

Zaměříme-li se konkrétně na rok 2019, zjistíme, že prodejci nabízeli slevy v průměrné výši 30 %. Jenže jak ukázaly analýzy, reálně vybrané produkty zlevnily zhruba o 20 %. Z toho vyplývá, že nakupující během loňského Black Friday ušetřili při nákupu v průměru o jednu pětinu, ale slevové akce byly nižší, než bylo obchodníky deklarováno. Dá se přitom předpokládat, že podobná čísla se vztahují rovněž na Cyber Monday. Zákazníci by tedy měli být při honbě za vysokými slevami obezřetní, protože nemusí ušetřit tolik, kolik se domnívají. 

Další obchody zapojené do Cyber Monday 

Do marketingové akce Cyber Monday se zapojují pouze e-shopy. V předešlých letech využilo k přilákání nakupujících během pondělí po oslavách dne Díkuvzdání i mnoho dalších českých internetových obchodů, tedy nejen ty, o nichž jsme se zmínili výše. Rovněž ty totiž nové i stávající zákazníky motivují k nákupu nejen za pomoci slevových kupónů, cashbacku a dalších akcí, ale také výraznými slevami během Black Friday a Cyber Monday. Uveďme některé zajímavé příklady.

  • Answear.cz. Výhodný nákup mohou zákazníci učinit u jednoho z nejoblíbenějších obchodníků s módou v České republice. Tento původně polský obchod nabízí oděvy, obuv a různé módní doplňky a některé produkty si můžete během Cyber Monday na Answear.cz pořídit výrazně levněji.

  • Zalando.cz. Původně německý e-shop, který se v posledních dvou letech výrazně prosadil i na českém on-line trhu s módou. Nakupující přitom mohou využít nejen Cyber Monday na Zalando.cz, ale výhodněji je možné nakoupit rovněž díky členství v klubu Zalando Lounge.

  • Amazon.de. Tento internetový obchod je německou mutací e-shopu  amerického společnosti Amazon.com, Inc. Objednávat z něho přitom bez problémů mohou i čeští zákazníci a vybrané zboží se k nim navíc dostane velmi rychle. Proto se opravdu vyplatí využít Cyber Monday na Amazon.de. 

  • Kasa.cz. Jeden z největších internetových obchodů na českém trhu, který má pobočky i na Slovensku a v Polsku. V jeho nabídce naleznou zákazníci velké množství produktů, ale primárně si je možné objednat elektroniku od velkých spotřebičů přes počítače až po TV a audio techniku.

  • Footshop.cz. Rovněž zájemci o novou obuv mohou nakoupit na první pondělí po dni Díkuvzdání výrazně levněji, a to např. v internetovém obchodě Footshop.cz, který patří v této oblasti k nejznámějším. Vybrat si přitom lze ze skutečně pestrého sortimentu dámské, pánské a dětské obuvi. 

  • Vivantis.cz. Český internetový obchod, který aktuálně působí na pěti evropských trzích. Zabývá se přitom prodejem rozličných produktů, a to především parfémů a kosmetiky, šperků, hodinek, módy a výrobků pro jedince preferující zdraví životní styl. 

  • Zoot.cz. Další tuzemský e-shop, jenž se konkrétně zabývá prodejem módy a módních doplňků. Ačkoli vlivem působení ochodů jako Zalando a About You zažil v nedávné době velkou krizi, i v současné době mohou zákazníci nakoupit se slevami během Cyber Monday na Zoot.cz.

  • Notino.cz. Internetová parfumerie, která nesla dříve název Parfums.cz, patří k nejúspěšnějším českým e-shopům v zahraničí. Aktuálně totiž prodává zboží nejen v ČR, ale jedná se o významného evropského on-line prodejce parfémů, jenž navíc působí i za Atlantikem.

Jak využít Cyber Monday?

Jak už jsme několikrát zmínili, Cyber Monday se týká výhradně on-line prostoru. Pokud chcete zjistit, které internetové obchody se této marketingové akce účastní, můžete např. sledovat sociální sítě jako Twitter. Na nich mnoho e-shopů zveřejňuje informace o aktuálních akcích. Vyplatí se proto vyhledávat relevantní hastagy jako #CyberMonday a měli byste se dozvědět vše důležité. Všechny slevové akce na jednom místě navíc v tomto období naleznete i na Kuponer.cz. 

Cyber Monday v Česku

Pojem Cyber Monday se poprvé objevil v roce 2005 ve Spojených státech amerických (viz níže). V posledních letech se toto označení začíná prosazovat do obecného povědomí rovněž v České republice. Na druhou stranu musíme dodat, že se název „Cyber Monday“ používá spíše v Severní Americe, zatímco tuzemské e-shopy spíše používají označení Black Friday pro slevové akce, které probíhají třeba i celý týden. Proto pod něj spadá i první pondělí po dni Díkuvzdání. Přesto se lze i u nás s tímto pojmem setkat stále častěji, ačkoli se v nejbližších letech zřejmě zase tolik nerozšíří. 

Výrazné slevy v tento den nabízejí novým i stávajícím zákazníkům rozličné internetové obchody, takže si lze mnohem výhodněji pořídit zboží prakticky ze všech existujících oblastí. Přesto lze v posledních letech vysledovat určité trendy, které je možné zobecnit. Zdá se totiž, že nejvýhodněji je v tomto období možné zakoupit kosmetiku, make-up a další zkrášlující produkty a rovněž by během Cyber Monday měli být ve střehu cestovatelé, protože velmi výhodné bývají i cestovní balíčky. 

Opomenout ovšem nesmíme ani elektroniku, tedy různé velké a malé spotřebiče, počítače, mobilní telefony, stejně jako audio a video techniku. Jednotlivé e-shopy (viz výše) nabízejí v tento den výrazné slevy i na tento druh zboží. Levněji se dá navíc pořídit rovněž móda, takže si jde daleko výhodněji doplnit šatník. Dodejme, že Cyber Monday se koná na začátku prosince, což znamená, že je ideálním obdobím pro nákup vánočních dárků, které si je možné pořídit výrazně laciněji.

Historie Cyber Monday

Termín „černý pátek“ existuje již 50 let. Poprvé byl totiž zřejmě použit v roce 1961, a to v americké Philadelphii. Původně se přitom jednalo o označení rušného provozu na silnicích v den po Díkuvzdání (Thanksgiving Day). Teprve později začalo být takto nazývána marketingová akce, neboť obchodníci v tomto období začali nabízet nakupujícím výrazné slevy na vybrané produkty. Tento den se stal brzy mezi zákazníky velmi populárním, takže postupem času se akce účastnilo čím dál více obchodů, jejichž provozovatelé chtěli zvýšit prodeje. 

V roce 2003 a 2004 se přitom objevil nový trend. Analýzou dat se zjistilo, že mnozí nakupující nestačili nakoupit během dne Díkuvzdání ani během Černého pátku, protože byli dosti zaneprázdněni, případně nesehnali zboží, které chtěli. Díky tomu využili slevy v pondělí, které následovalo po víkendu, a to především v internetových obchodech. V návaznosti na tuto skutečnost v roce 2005 vymyslela Národní obchodní federace (konkrétně Ellen Davis a Scott Silverman) termín „Cyber Monday“ a jejím cílem bylo opět zvýšit prodeje.

Na tento den si především v Severní Americe zákazníci rychle zvykli a často nechali nákupy až na pondělí po hektickém svátečním období, což bylo ještě podpořeno tím, že se této akce účastní výhradně e-shopy, takže lze nakoupit se slevami z pohodlí vlastního domova. Tržby tak postupně začaly dosahovat závratných výšin a každý další rok lámaly rekordy. V roce 2019 např. utratili Američané rekordních 9,2 miliardy dolarů (zhruba 212 miliard Kč), což bylo o 17 % více než v roce předešlém. 

Cyber Monday dnes

Vzhledem k výše zmíněným skutečnostem zřejmě nepřekvapí, že od roku 2016 jsou on-line tržby na Black Friday a Cyber Monday vyšší než tržby z kamenných obchodů. Kybernetické pondělí se navíc začalo i díky informacím o velkých tržbách rychle šířit ze Severní Ameriky do dalších zemí světa. V současné době tedy tento termín používají prodejci i v Jižní Americe (např. v Argentině, Chile nebo Kolumbii), Evropě (v Německu, Spojeném království, ale také v České republice), Asii (v Číně či Japonsku) a dokonce i v Africe (zde kupříkladu v Ugandě). Cyber Monday už je tedy dnes v podstatě celosvětovým fenoménem a nedílnou součástí e-commerce.