Black Friday, nebo také Černý pátek je každoročně největší nákupní akcí. Koná se těsně před Vánoci a obvykle se jí účastní všechny největší obchody, jak ty internetové, tak i ty kamenné. Na této stránce naleznete přehledný výběr těch opravdu nejlepších slev, které letošní Black Friday nabízí, tipy jak ušetřit ještě více a analýzu toho, zda jsou nabízené slevy opravdu výhodné.
Black Friday se v roce 2024 konná 29. listopadu. Jak již název napovídá, slevy na černý pátek původně trvaly pouze jeden den. Dnes je však běžné, že Black Friday trvá několik dnů (obvykle víkend, od pátku do pondělí) a někteří obchodníci spouští akci Black Friday opakovaně, během roku. Ten pravý Černý pátek je však pouze jeden.
U vybraných obchodníků, jako je Datart, Notino a další, můžete na Black Friday ušetřit peníze navíc díky slevovým kuponům a cashbacku. Slevové kupony zapojených obchodníků najdete na našich stránkách. Cashback je bezplatná služba, kdy Vám vrátíme několik procent z Vaší celkové objednávky. Stačí před nákupem ve vybraném internetovém obchodě přejít na stránky obchodníka přes Kuponer.cz.
Black Friday neboli Černý pátek je marketingová akce, která se koná každoročně na konci listopadu, a obchodníci během ní nabízejí nakupujícím výrazné slevy na vybrané zboží. Tím zákazníky motivují k nákupu, takže se jim tento postup rozhodně vyplatí a stala se z něj nedílná součást závěru roku. Black Friday vznikl za Atlantikem ve Spojených státech amerických, v současné době se do něj nicméně zapojuje i velké množství českých obchodů. Jenže slevy u nás zatím nejsou tak výrazné jako za „velkou louží“ a někdy se navíc deklarované a reálné snížení cen nemusí shodovat.
Do Black Friday se v různé podobě zapojuje naprostá většina velkých e-shopů. Některé obchody nabízejí dokonce Černý pátek několikrát za rok, ale ty největší slevy obvykle najdete pouze během toho pravého Black Friday, který je vždy na přelomu listopadu a prosince. Zde je několik faktů o největších e-shopech, které Black Friday nabízejí. Informace o dalších zapojených obchodech najdete níže.
Alza.cz patří k obchodům, které akci nazvanou Black Friday pořádají opakovaně, tedy několikrát do roka. Obvykle však nejlepší slevy nabízí právě předvánoční Černý pátek. Black Friday na Alza.cz se dotýká všech kategorií. V akci je během Černého pátku na Alza.cz pravidelně několik tisíc produktů. Ušetřit během Black Friday na Alza.cz můžete rovněž se slevovými kupony.
Na Notino.cz se koná Black Friday od pondělí 25. listopadu do neděle 1. prosince 2024. V akci je vždy několik tisíc produktů napříč všemi kategoriemi. Levněji tak pořídíte například parfémy nebo dekorativní kosmetiku. Ke slevě, kterou během Black Friday Notino.cz nabízí, můžete využít i slevové kupony a cashback. Notino.cz občas udává jinou cenu produktu v závislosti na tom, zda jste nový či stálý zákazník. Pokud využijete cashback na Notino.cz, je možné že Vám bude nabídnuta (kromě cashbacku) i nižší cena!
Datart nabízí stejné ceny (a tedy i stejnou slevu) jak ve svých kamenných prodejnách, tak na internetu. Black Friday na Datart trvá až tři týdny a ve slevě je během této doby několik tisíc produktů napříč všemi kategoriemi. Na Datart.cz můžete získat dodatečnou slevu díky slevovým kuponům určeným konkrétním kategoriím výrobků.
Allegro.cz nenabízí svým zákazníkům pouze Černý pátek, ale rovnou celý Black week, během kterého pořídíte na tomto populárním eshopu výrobky všemožných kategorií. Velké oblibě se v předchozích letech během období Black week těšily zejména mobilní telefony, jejichž cena klesla opravdu dramaticky. S Kuponerem ušetříte na Allegru během listopadových slev ještě více, a to díky využití cashbacku a slevových kuponů.
Jednotlivé obchody lákají na konci listopadu na výrazné slevy, které mohou u vybraného zboží činit i několik desítek procent. Mnohé navíc nenabízejí výhodnější nákup pouze na Černý pátek, ale také o několik dní dříve a později a někdy mohou zákazníci laciněji nakoupit i v průběhu celého týdne (například na Allegru). Pokud však uděláme analýzu slev na Black Friday, velmi rychle zjistíme, že platí okřídlené „není všechno zlato, co se třpytí.“ Mnozí prodejci totiž v tomto období kouzlí s cenami, takže výsledné slevy se zdají vyšší, než ve skutečnosti jsou. Akce se např. mohou týkat staršího zboží, u nějž se někdy za původní cenu označuje ta zavádějící, za kterou už se dávno neprodává.
Zaměříme-li se v analýze slev na Black Friday na rok 2019, bude ihned jasné, jaké praktiky někteří obchodníci zkoušejí. Před vypuknutím nákupního šílenství v tento den totiž někdy dochází k umělému navyšování cen jednotlivých produktů, takže následná sleva vypadá opravdu lákavě, ale ve skutečnosti nakupující neušetří tolik, kolik se domnívají. Kupříkladu i u některých největších e-shopů (dle analýzy provedené v roce 2019) se v předchozích letech dosti lišily deklarované a reálné slevy, ačkoli lze konstatovat, že tyto praktiky obecně ubývají. Např. společnost Mironet deklarovala slevy 13 %, které také dodržela.
Jaká jsou ale konkrétní čísla? V roce 2019 nabízeli prodejci průměrně slevy okolo 30 %, nicméně reálně vybrané produkty zlevnili cca o 20 %. Jistě, stále jde o výhodnější nákup, ale přesto se nejedná o úplně nejetičtější praktiky. Nejvyšší průměrné slevy přitom nabízela společnost Mountfield, která deklarovala slevy ve výši 63 %! Ve skutečnosti však byly slevy výrazně nižší, a to zhruba 26 %. Z toho vyplývá, že by sice zákazníci měli Black Friday využít, protože mohou skutečně výrazně ušetřit, ale měli by si dát zároveň pozor, zda u konkrétních produktů ušetří skutečně tolik, kolik se domnívají.
Do marketingové akce Black Friday se nezapojují pouze největší hráči na trhu, ale účastní se jí velké množství obchodů, neboť zákazníci na výrazné slevy samozřejmě slyší. Uveďme si tedy příklady některých „menších“ e-shopů, které se do Černého pátku rovněž pravidelně zapojují. Ušetřit při nákupu v nich je přitom možné nejen na Černý pátek, ale také díky dalším slevovým akcím, kterými mohou být slevové kupóny, „klasické“ slevy anebo cashback.
Answear.cz. Internetový obchod, který prodává především značkovou módu a obuv, ale pořídit si je možné rovněž hodinky, bižuterii a další doplňky. Vybrat si lze z produktů značek jako Tommy Hilfiger, Lacoste, Calvin Klein anebo Pepe Jeans.
KnihyDobrovsky.cz. České rodinné knihkupectví Dobrovský se specializuje zejména na prodej knih všeho druhu, ale v jeho nabídce naleznete také učebnice či papírnické vybavení. Patří mezi přední knihkupectví u nás a za léta svého působení se síť jeho prodejen rozrostla po celé republice.
Smarty.cz. Česká firma Smarty se dlouhodobě soustředí na prodej mobilních telefonů, tabletů a příslušenství, přičemž má výhradní zastoupení pro různé značky. V nabídce e-shopu navíc naleznete rovněž další elektroniku.
Zalando.cz. Zalando SE je německá společnost, která vstoupila na český trh v roce 2018. Nakupujícím přitom nabízí dámskou, pánskou a dětskou módu, obuv i doplňky. Výhodněji lze navíc nakoupit také díky členství v klubu Zalando Lounge.
AboutYou.cz. Rovněž About You pochází původně z Německa, aktuálně ale působí na mnoha evropských trzích včetně toho českého. Opět se jedná o internetový obchod s módou, přičemž společně se Zalandem značně zamávaly módním on-line trhem v ČR.
Kytary.cz. Jak už napovídá sám název, tento e-shop se soustředí na prodej hudebních nástrojů, a to nejen kytar, kytarových aparatur a baskytar, ale také bicích, perkusí, kláves atd. Hudebníci a milovníci muziky si navíc mohou pořídit zvukovou techniku a další zboží.
Benu.cz je český lékarnický řetězec, který již několik let zaujímá místo předáka v oblasti distribuce farmaceutických výrobků u nás. I Benu se tradičně zapojuje do akcí Black Friday, a díky tomu můžete v tomto období pořídit léky bez předpisu, doplňky stravy nebo drobné drogistické výrobky výhodněji.
Eobuv.cz Eshop zaměřující se na prodej bot a doplňků podobě ponožek, peněženek nebo třeba kabelek a hodinek. Má za sebou více než desetiletou tradici a seženete zde vše od malých značek až po velikány typu Adidas či Nike.
Původ marketingové akce Black Friday je nutné hledat ve Spojených státech amerických. V posledních letech se však stala nedílnou součástí (nejen) e-commerce i v České republice, kde mezi prvními obchody, které na konci listopadu nabízely nakupujícím velké slevy, byla Alza.cz. Ačkoli se dnes do této akce zapojuje obrovské množství obchodů, při bližším pohledu mají ve srovnání s anglosaskými zeměmi tuzemští obchodníci stále ještě co dohánět.
V anglicky mluvících zemích se např. ceny zboží během Černého pátku v průměru snižují o 50 %, což je ve srovnání s výše uvedenými ciframi z ČR (průměrně slevy okolo 30 %, reálné kolem 20 %) výrazně více. Na vině ovšem nejsou ani tak samotní obchodníci, ale důvodem je skutečnost, že čeští nakupující neslyší na Black Friday tolik jako zákazníci v zahraničí. Nabízet obří slevy se tedy provozovatelům obchodů v České republice tolik nevyplatí a slevové akce se obvykle vztahují pouze na některé zboží, a to často výprodejové. Přesto v roce 2019 stouply v tomto období (minimálně) velkým e-shopům tržby o desítky procent.
Obchodníkům ve Spojených státech amerických se v každém případě výrazné slevy na Černý pátek vyplatí ještě více. V roce 2019 např. internetové obchody utržily 7,4 miliardy dolarů (tehdy cca 171,5 miliardy korun), což je rekordní částka, která je o pětinu vyšší než v roce předešlém. E-shopy přitom tento nárůst zaznamenaly na úkor kamenných obchodů, protože on-line nakupování je celosvětovým trendem. Také v ČR tedy stále více lidí nakupuje v e-shopech a tyto tendence budou i nadále patrné.
Termín „Černý pátek“ byl zřejmě poprvé použit už před 60 lety. Ačkoli to není nejisté, mohl vzniknout v roce 1961 ve Philadelphii, tedy v největším městě amerického státu Pensylvánie, tehdy ovšem ještě v úplně jiném kontextu. Označoval totiž rušný provoz na silnicích den po Díkuvzdání, tedy svátku, který se slaví čtvrtý čtvrtek v listopadu. Až v 80. letech začal být ovšem tento pojem spojován s obchodem, neboť se jím označoval den, kdy se obchodníci začali dostávat z tzv. červených čísel do černých.
Ještě později začalo být označení Black Friday používáno pro pátek, který následoval po dnu Díkuvzdání a při němž obchodníci nabízeli zákazníkům velké slevy. Získalo tedy význam, v němž se používá dodnes. Slevové akce samozřejmě motivují k nákupu, takže kamenné i internetové obchody vykazují v tomto období značné zisky. E-shopy ovšem v posledních letech začínají vydělávat stále více na úkor kamenných prodejen (viz výše), protože on-line nákup je nejen pohodlnější, ale také bezpečnější. Především v USA totiž není výjimkou násilí mezi zákazníky a dokonce zde hrozí ušlapání.
Obchodníci dnes ovšem nenabízejí slevy pouze na Černý pátek, který se navíc u některých může konat několikrát do roka (viz výše), ale někteří snižují ceny i v předešlých dnech, stejně jako během následujícího týdne. Nejznámějším z těchto dnů je tzv. Cyber Monday, tedy první den v novém týdnu po Černém pátku (tržby se mimochodem v roce 2018 vyšplhaly v USA na 7,9 miliardy dolarů!). Mnoho zákazníků totiž nestačí nakoupit během Black Friday, takže se prodloužení výrazných slevových akcí obchodníkům rozhodně vyplácí. Jedním z hlavních důvodů je skutečnost, že se jedná o předvánoční období, kdy lidé nakupují ve zvýšené míře.